söndag 26 mars 2017

Veckans topp tre!

En galen vecka är snart över, den bjuder lite utmaningar att gräva fram tre topp händelser. När jag började tankeprocessen tänkte jag ärligt att det är en skitvecka jag lägger bakom mig, men nu när jag fått tänka genom allt finns det en enorm tacksamhet och glädje över veckan trots allt! 

1. En av veckans sunkigare grejer blev en vändpunkt till en toppgrej! Eftersom jag lyckats samla på mig halsfluss blev jag tvungen att söka vård för det! Vilken lyx vi i Sverige har att ha tillgång till sjukvården i närområdet! Jag känner en djup tacksamhet till effektiviteten och viljan att hjälpa hos vår lokala Nova klinik så det fick bli en topp punkt helt enkelt! 



2. Den andra höjdpunkten blev att Actic Veberöd satte insamlingsrekord på Spin of Hope! Varje cykel var full alla 6 timmarna som vi hade dom igång! Helt otroligt väl kämpat av alla som deltog! Roligt för året var att det fanns en barnhörnanför barnen att bli ansiktsmålade i samt måla! 




3. Tredje platsen får nog vara gårdagens fest i glada vänners lag! Temat var Saturday Night Fever - Disco och väldigt olikt mig var att vi hade noll förberedelse så med lite paniktur in till second hand butik i Malmö och goda vänners hjälp fick vi ihop våra kläder! 



Nu väntar en ny vecka med mycket spännande att se fram emot! 


lördag 25 mars 2017

Spin of Hope - 25 mars 2017!

Idag runt om landet samlas spinning entusiaster, motionärer och proffs för att tillsammans trampa in pengar till barncancerfonden! Även vi på Actic i Veberöd sluter oss till den glada skara som lever efter principen att ingen kan göra allt men alla kan göra något! Tillsammans kämpar vi hela vägen i mål idag med ambition att sätta insamlingsrekord och att lilla Veberöd ska synas på insamlingskartan.

Vill du vara med och bidra men inte fått tag på en cykel så kan du som är i närheten komma förbi och hälsa på, lämna ett bidrag eller bara peppa dom som cyklar! Mellan 9-11 har vi dessutom ansiktsmålning för barnen. Kan du inte ta dig fysiskt till oss kan du swisha till 123 459 40 32 och märka inbetalningen med "Actic Veberöd".

Vi är laddade, är du?


torsdag 23 mars 2017

Vad har du för grund?

Min tillvaro denna veckan har snurrat på i lite för högt tempo, vilket pga min grundstatus som kroniskt sjuk ger fysiskt utslag direkt. Jag har fått lägga mig ett par dagar och knapra penicillin för att slå ut bakterieinfektionen i halsen. Det är nog bra att jag har en kropp som säger ifrån på en gång, men det är samtidigt frustrerande. Dessutom mitt i den snurrande tillvaron har jag tappat mina stunder av meditation vilket lett till att jag inte bara påverkat kroppen denna veckan utan även tappat mitt inre välmående. För mig hänger bägge dessa ihop, helheten är viktig.

För att jag ska klara av att må bra som helhet behöver jag förutom motion även en stunds mediterande varje dag, en stund då jag väljer att läsa ett stycke ur bibeln och meditera över ordet och be för att umgås med Gud (Japp jag tror att det är möjligt att göra det). Därefter funderar jag på vad jag vill att den dagen ska innehålla, vad jag behöver klara och vad jag inte behöver klara av. Gör upp en plan för dagen och sedan kör! Det låter nästan banalt, men den stunden gör att jag överlever mina dagar, att jag försöker att inte crasha för hårt, att jag helt enkelt håller ihop.

Jag förstår att vi alla har olika grunder att stå på, för mig är min tro en stor del av att jag varje dag klarar av att gå upp ur sängen trots vardagliga kamper.

Glöm inte bort helheten när du tar hand om dig själv, ibland behöver man ge sig själv 5 minuter om dagen att andas och umgås med sig själv och sina tankar för att orka finnas för andra. Mitt löfte till mig själv är att återta min tid för meditation om dagarna, oavsett hur stressigt det blir.



söndag 19 mars 2017

Veckans bästa tre

Idag känner jag verkligen för att egentligen kräka ur mig och på alla sätt inte vara peppig och glad, men så började jag jobba på detta inlägg och går genom veckan. Så nyttigt att lyfta blicken och titta över verkligheten med lite perspektiv!

Det första som slog mig denna veckan är total avsaknad av bra sömn, det har varit sjukstuga med minstingen och båda barnen har tagit rekord i att slåss om plats i vår säng, vilket resulterat i att ingen av oss vuxna sovit bra. Men så låter jag tanken vandra vidare, tänk att jag får vara mamma... att mina små skatter kommer till mig och min man för trygghet, att vi får vara deras superhjältar en kort tid i deras liv. Så omvandlas frustration, trötthet och allmän grinighet till en känsla av total ödmjukhet att vi får vara föräldrar och att bristen på sömn istället får väcka en tacksamhet över familjen. Så det första "bästa" denna veckan, är mina barn, här som superhjältar själva!



Det andra som får plats på listan är mina fina arbetskamrater! Älskar att jobba på Actic i Veberöd, det är fullt med peppande människor och livet blir lite lättare när det är roligt att gå till jobbet. Alla som jobbar bidrar till att det är en härlig atmosfär på plats och att vi tillsammans växer vidare mot nya mål. Naturligtvis är vår chef Sandra att skylla för mycket ;) men mest för allt gott som vi har på gång! Tack Sandra för att du tror på oss och vill bygga ihop med oss! (Hennes blogg: sandraj.se)


Senaste "bästa" i denna veckan får vara från igår! Eftersom jag var iväg varje helg i februari så blev det inte läge att fira vår sons femårsdag då utan vi slog ihop med en kompis och igår var dagen då vi skulle fira dessa två fantastiska pojkars femårsdagar. Hela dagisgruppen kom och var med förutom några undantag som fått förhinder och grabbarna strålade av att få leka med vännerna. Vi valde i år att ha ett utomhuskalas vilket bjöd på mycket rörelse, glädje och god mat trots växlande väder. Det regnade när vi började, blev lite sol, sen en drös med hagel innan solen kom fram igen lagom till avslutningen, men barnen var inte så påverkade av vädret utan körde glatt på. Jag är så glad över att få följa med dessa föräldrar och barn upp genom åren, för våra -12or lär ju hänga samman ett tag framöver. Lyx att få trivas med barnens vänners vuxna!



lördag 18 mars 2017

Källkritik och dagens lördagsgodis!

Jag är av den bestämda uppfattningen att jag inte pallar uppfinna hjulet gång på gång utan väljer att vara källkritisk och plockar hjuldesign från människor som jag litar på och som dels själva faktiskt tycker det är roligt att läsa genom och granska hjulets konstruktion om och om igen. Jag älskar att dom gillar att göra det för själv är jag för otålig och vill mest att hjulet ska funka bara, men uppskattar när det kommer förbättringar eller andra optimeringar. 


För att nu sluta prata om ett hypotetiskt hjul ska jag komma till poängen, en sida som är ljuvlig att ta del av är träningslära.se som drivs av Jakob Gudiol. Jag kom i kontakt med honom under utbildningen då vi fick hans bok "Forma Kroppen" som kurslitteratur och när vi sen hade honom som föreläsare så fördjupades min fascination. Han är otroligt påläst, kunnig och noggrann med att inte yttra sig om saker som inte finns bevis för. Just därför hänvisar jag gärna till det han skriver eftersom jag vet att han med 100% säkerhet varit källkritisk redan. 


Dagens lördagsgodis här på bloggen har med andra ord ingenting att göra med godispåsarna som täcker vårt kök inför 5års kalaset i eftermiddag utan är lyxigare i form av Jakobs blogg på träningslära.se 

Läs och njut!


torsdag 16 mars 2017

Backintervaller på löpband

Förra torsdagen fick jag lyxen att vikariera på ett indoor running pass på Actic i Veberöd! Jag trivs verkligen som coach och instruktör, är så roligt att hjälpa och peppa människor till att prestera! Har under veckan fått frågor kring passets upplägg och jag har fått det från den ordinarie coachen, Rickard Trilck, men fått tillåtelse att dela upplägget med er. 

Börja med en lutning på 1% och ett lugnt distanstempo för dina första fem minuter som är uppvärmning, sen ökar du till normalt distanstempo för dig samtidigt som du börjar följa intervallerna, då det enda du ändrar är lutningsökningen. 

Intervall #1 - 2.5min på 2.5% lutning!
Intervall #2 - 2.5min på 3.0% lutning!
Intervall #3 - 2.5min på 3.5% lutning!
Intervall #4 - 2.5min på 4.0% lutning!
Intervall #5 - 2.5min på 4.5% lutning!
Intervall #6 - 2.5min på 5.0% lutning!
Intervall #7 - 2.5min på 5.5% lutning!
Intervall #8 - 2.5min på 6.0% lutning!

Mellan varje intervall hoppar du av och står stilla i vilan under 1 min. Fokusera på att sänka pulsen, andas genom näsan för att syresätta och förbereda dig för nästa intervall. 

När du klarat av alla åtta avslutar du med att sänka ner lutningen och jogga av på lugnt distanstempo under 5 minuter. Totala längden på passet blir då 38 min. 

Saker att tänka på:
* Om mjölksyran slår till och du inte klarar av att få ut den ur systemet på den minuten du har mellan intervallerna så har du nått ditt maximala motlut för just dig på detta pass. Sänk då lutningen med 0,5% och fullfölj resterande intervaller på den lutningen. 

Summerat är detta ett ganska behagligt pass, det kräver inte så mycket pannben och det är inte så tufft att det blir jättejobbigt. För att relatera till ansträngningen använder vi oss ibland av en skala mellan 1-10 som är den upplevda ansträngningen. Detta passet kan utifrån den skalan beskrivas så här: Början ligger kanske på 1-2, medan de sista ligger på 7-8 så ganska tuffa, dvs i början väldigt bekvämt men tuffare mot slutet.

Ta nu med detta pass och hoppa upp på ett löpband för att testa, garanterat ganska rolig utmaning! 


onsdag 15 mars 2017

Kladdkaka

Livet har sina favoritrecept, ni vet dom där som man bara envisas med att återkomma till! 1999 fick jag ett recept av en god vän, sedan dess har det alltid funnits med. Först i en papperslapp som hängde med överallt, sedan på en sida i filofaxen. Den har justerats beroende på vilket land jag bott i och vilka ingredienser jag fått tag på, men alltid fungerat i sin trogna och enkla grundform. Den går att baka i gasugn eller vanlig ugn, den har till och med gjorts i en eldad ugn! Vad är då detta jag inte kunnat leva utan i snart 20 år? Jo det är den hederliga kladdkakan! Visst finns det lyxvarianter med riktig choklad i och det finns mer komplicerade lösningar på denna ljuva kaka, men nu ska ni få mitt älskade överlevnadsrecept! I rädsla för att tappa bort receptet så mailade jag det faktiskt till mig själv 2008 för att alltid kunna få tag på det, så älskat är det!
Börja med att sätta ugnen på 175 grader!

Sen smälter du 150gr smör.

Blanda ihop:
2,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao

När alla torrvaror blandats ihop häller du i det smälta smöret, sen tillsätter du 2 ägg. Rör ihop allt till en härligt kladdig smet. Häll över i en form med avtagbara kanter (behöver inte smörjas eller prepareras).

In i ugnen ca 18-20 minuter innan den tas ut för att svalna lite före servering.

NJUT!!!

Jag unnar mig fortfarande denna kakan, skillnaden i tillvaron är att nu njuter jag av en bit, inte en hel kaka ;) Är helt perfekt med en kopp kaffe till!