onsdag 15 februari 2017

Hälsobröd utan planering

Detta bröd har varit återkommande i mitt liv de senaste 10 åren, varianterna har varit många, men jag har fått min favorit! Brödet är så fiberrikt att en skiva om dagen håller tarmarna i fin form och det är så gott så mina barn på två och fem år älskar det också!

Ingredienser:
2 dl grahams mjöl
3 dl rågsikt
2,5dl krossad havre
1,5dl vetekli
1,75dl vetegroddar
2dl fint rågmjöl
2 dl havregryn
3 dl vetemjöl
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat
1 påse torkade persikor
1 påse hasselnötter
1 l lättfil
2 dl sirap

Brödet är ett bikarbonatbröd, så behövs ingen jäst eller tid att planera baket, bara rör ihop alla torra ingredienser, klipp ner persikorna och häll i hasselnötterna. Avsluta med att hälla i filen och sirapen innan du rör ihop allt med en stor slev.

Häll eller snarare sleva över i två smorda brödformar som sen placeras i kall ugn.

Sätt på ugnen på 200 grader och sätt timern på 75 min. (Beroende på ugn kan det vara klokt att titta till efter en timme och eventuellt lägga en bit folie ovanpå så man inte bränner skorpan).

Kan garantera att detta blir en hit hos hela familjen! Gillar ni inte frukt i bröd låter ni bara bli att hälla i det, vill ni ha andra nötter än hasselnötter så fungerar även det utmärkt att byta ut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar