tisdag 7 mars 2017

Rehab intervaller... går det?

Hehe, jag börjar få lite smått panikartade känslor gällande mitt mål, endast 5,5 veckor bort! Den 22/4 är tanken att jag ska klara av att springa en halvmara... Från att ha haft ett prestationsmål med tid är det nu enbart att komma runt som gäller. I dagsläget klarar jag inte av att springa 2 km utan att knäet låser sig! Efter diverse utredningar och olika människor som kollat är det nu bedömt att vara ett löparknä baserat på att det helt enkelt inte är något annat...

Hur som så är planen att rolla it bandet och styrketräna gluteus medius (övre delen av rumpan) både morgon och kväll, men för att bibehålla flåset och inte tappa allt för mycket sker kondition på cykel, rodd och genom power walk i backar.

Jag har en "mördarbacke" ca 1,5km hemifrån, den bjöd nyligen på backintervaller upp i pulszon 5-6 utan ett enda löpsteg! Hur då? Eller är jag så sjukt otränad? Jag började med ett varv upp i snabb gång, sen gång ner till botten, andra vändan var höga knän upp för hela backen, lugnt tempo ner, tredje vändan rumpsparkar till toppen innan nedgång, fjärde vändan blev snabba fötter med vrist teknik upp sen ner igen... sen var jag slut och det blev promenad 1,5km hem!

Vi hoppas att planen håller och att jag ska kunna springa runt Höganäs halvmaraton, känns bittert att satsa mot ett mål som nu känns väldigt skrämmande och omöjligt! Men blir fler såna här backintervaller för att hålla flåset levande kan jag lova!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar