fredag 21 april 2017

Morgondagen

Bävan blandat med förväntan fyller mitt bröst med en konstig känsla när insikten slår hårt att det är en dag kvar tills det är dax. Det jag en dag i början på december drömmande kände kunde bli en rolig grej blir verklighet imorgon! Med förhoppningen om att det verkligen får bli en rolig dag, fri från prestation och fylld med upplevelse!

Första hindret var ekonomin, det löste sig snabbt genom sponsring av startavgiften, så då var det bara att anmäla mig. Men det andra och det som varit det största hindret kom på julafton som en extra klapp när det knäppte till i mitt knä och jag inte kunde ta mig hem från löprundan utan att halta fram.

Januari klarade jag max 500m utan att knäet låste sig och smärtan skrek.

Februari gick det 1,5km innan det samma hände och jag fick bryta och haltande ta mig hemåt med tårar i ögonen.

Mars kom och jag visste att det jag testat januari och februari fungerade inte så jag tog ett steg bak. Jag jobbade med stretch och SMR rullning av benen och masserade periformis massor med liten boll. Byggde löparstyrka och undvek löpspåret helt, men höll konditionen levande genom spinning, cykling och rodd.

April - 6:e närmare bestämt var det dags för eldprovet... då var det läge att prova. 14 km upp över åsen för att se hur benet höll, och hur planen i mars hade fungerat. Skulle jag kunna klara en halvmara om 16 dagar... Det höll! Smärtfritt hela vägen och kände mig fräsch och sugen på mer när jag kom hem.

Det sista hindret är min skalle och smärtan de senaste veckorna. (Finns mer info i inlägget smärtsam påsk.) Men jag kör på, har sänkt kraven och tänker att allt går! 

Så igår var jag och Linnea och hämtade våra startkit på Höganäs Sportcenter så nu är vi pålästa, har en lista med saker vi ska tänka på. Är du en erfaren löpare och känner att du vet något som du önskar någon berättat för dig innan din första halvmara, så dela hemskt gärna med dig! Det tas emot med tacksamhet!


Imorgon är det dags! Inte alls med den uppladdning jag drömde om i december när jag anmälde mig, men med den uppladdning som varit möjlig under rådande omständigheter. Jag ska försöka rapportera så gott jag kan, kommer nog mest att ske på instagram under @ptlillaax där ni kan följa mig under dagen. Det kommer även att gå att följa mig på mika:timing antingen via appen eller via www.hoganashalvmaraton.se men tro inte att jag kommer leverera något ballt! Mitt start nr är 1277!

Mitt mål med morgondagen är:
1. NJUTA av dagen
2. Ta mig runt, om det så ska ske gående
3. Helst inte komma allra sist

Med stolthet delar jag denna bilden med er, som jag fick i anmälningsbekräftelsen:



2 kommentarer:

  1. Åh Hejja Hejja Emma!!!! Beundrar ditt pannben nåt ENORMT!! ❤️

    SvaraRadera
  2. Heja heja heja dig 🙌🏻🙌🏻

    SvaraRadera